محاسبه میلگرد مورد نیاز ساختمان
  • 7 آذر 1400 ساعت: 18:30
  • شناسه : 4225
    بازدید 559
    8
    متره کردن؛ روشی برای محاسبه میلگرد مصرفی ساختمان

    پیش بینی هزینه تمام شده هر پروژه یکی از مهم ترین بخش های یک برنامه ریزی درست و جامع است. در مورد محاسبه میلگرد مورد نیاز ساختمان نیز لازم است که هزینه تمام شده هر متر مربع خانه از نظر میزان مصالح به ویژه میلگرد با استفاده از روش متره برآورد شود.

    نویسنده : واحد خبر منبع : پولادنیوز
    پ
    پ

    امروزه با پیشرفت معماری، استفاده از مصالح فولادی مختلف در صنعت ساخت و ساز رایج شده است. یکی از مهمترین مصالح فولادی مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی، میلگرد می‌باشد. آیا می دانید چه مقدار میلگرد برای ساخت سقف و ستون در یک ساختمان مورد نیاز است؟ به چه روشی می توان میزان میلگرد مورد نیاز یک ساختمان را تخمین زد؟

    در این مطلب قصد داریم روش مناسبی برای محاسبه میلگرد مورد نیاز یک ساختمان معرفی کنیم. پس تا پایان این مطلب با پولادنیوز همراه باشید.

    تخمین میلگرد مورد نیاز ساختمان سازی با استفاده از روش متره

    قاعدتا در صورتی که شما برای انجام هر کاری در زندگیتان برنامه ریزی و آینده نگری درستی داشته باشید به نتیجه مناسبی دست خواهید یافت. قطعا پس از یک برنامه ریزی صحیح برای اهداف خود، تدارکاتی برای رسیدن به آمال و آرزوهای خود فراهم می آورید.

    هر چه که میزان هدف شما بزرگتر باشد، نقش تمهیدات و تدارکاتی که برای رسیدن به هدف خود تعیین می کنید، مهم تر و پر رنگ تر خواهد بود. در یک پروژه ساختمانی نیز در صورتی که پیش از شروع پروژه برآورد درستی از مصالح مورد نیاز آن داشته باشید، در نهایت خسارت و ضرر کمتری را متحمل خواهید شد.

    *** به برآورد و تخمین صحیح برای خرید میزان مصالح مورد نیاز یک ساختمان به ویژه میلگرد، “متره” گفته می‌شود. ***

    اگر شما در پروژ های مختلف فعالیت داشته باشید و از تجربه کافی در این زمینه برخوردار باشید، محاسبه میلگرد و تخمین مصالح مورد نیاز یک ساختمان برای شما کاری ساده تر خواهد بود، اما در صورتی که در این امر از تجربه لازم برخوردار نباشید، لازم است که با تحقیق، آگاهی خود را بالا برده و یا از مشاوره افراد متخصص در این حوزه بهره مند شوید.

    محاسبه میلگرد مصرفی ساختمان

    محاسبه میلگرد مصرفی یک ساختمان

    به طور کلی می توان گفت که در حدود 60 تا 67 کیلوگرم میلگرد برای هر متر مربع در نظر گرفته می شود.

    با این وجود، این میزان از میلگرد به طور تقریبی می باشد و در صورتی که بخواهیم به مقدار برآورد دقیق تری از میزان میلگرد مصرفی ساختمان دست یابیم لازم است که برای هر پروژه مقدار میلگرد مصرفی را در پی ریزی یا فونداسیون، ستون ها و سقف ها را مدنظر قرار دهیم.

    در این قسمت روش محاسبه میزان میلگرد مورد نیاز فونداسیون و ستون و سقف ها را بررسی خواهیم کرد.

    محاسبه میلگرد موردنیاز برای فونداسیون

    همانطور که می دانید به طور معمول، میلگردها به صورت طولی، عرضی و تقویتی در پی ریزی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. میلگردهایی که به صورت طولی در ساختمان بکار می روند، در ردیف های بالا و پایین فونداسیون و در طول محور پی اجرا می شوند.

    برای اینکه بتوانیم مقدار میلگرد مورد نیاز فونداسیون را محاسبه کنیم، ابتدا لازم است که وزن میلگردها را بدست آوریم.

    محاسبه وزن میلگرد

    برای محاسبه وزن میلگرد لازم است که از طول میلگرد مصرفی خود آگاه باشیم. برای اندازه گیری طول میلگرد باید طول محور پی، کاور و خم قسمت انتهایی و ابتدایی میلگرد را در نظر داشته باشیم. می توان گفت در واقع، کاور به فاصله ای گفته می شود که باید میلگرد برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی از قسمت خارجی بتن قرار بگیرد.

    در حقیقت می توان گفت طول میلگردهای طولی و عرضی به کار رفته در ساختمان یا سازه مورد نظر شما با استفاده از رابطه: ((2 * طول کاور) – (2 * طول خم) + طول محور = طول میلگرد) حاصل می شود.

    پس از بدست آوردن طول میلگرد، برای بدست آوردن وزن میلگردهای تقویتی استفاده شده در فونداسیون لازم است که طول میلگرد در تعداد و وزن واحد طول آن ضرب شود.

    توجه توجه: عمق فونداسیون به تعداد طبقات ساختمان وابسته است و برای محاسبه آن باید تعداد طبقات را در عدد 10 ضرب کرد و مقدار حاصل شده را با عدد 20 جمع نمود.

    محاسبه میلگرد موردنیاز برای سقف و ستون ها

    بعد از محاسبه میلگرد مورد نیاز در پی یا فونداسیون، نوبت به محاسبه میزان میلگرد مورد استفاده در ستون ها و یا سقف ها می رسد. محاسبه میلگرد مورد نیاز سقف ها و ستون ها به نوع اسکلت ساختمان وابسته است.

    به طور کلی برای ساختمان هایی که از اسلکت بتنی 12 تا 18 کیلوگرم ساخته شده اند، برای هر ستون میلگرد نیاز می باشد. در صورتی که سقف به صورت دال دوطرفه باشد، اسکلت بتنی به حدود 60 تا 80 کیلوگرم افزایش پیدا می کند.

    میلگرد اسکلت ساختمان

    برای سقف های مختلف مقدار میلگردهای مصرفی مورد نیاز متفاوت می باشد. در جدول زیر کلیه این مقادیر آورده شده است:

    ردیفنوع سقفمیزان میلگرد مورد نیاز (به ازای هر متر مربع)
    1سقف تیرچه بلوک۵ تا ۷ کیلوگرم
    2سقف کامپوزیتی۸ تا ۱۲ کیلوگرم
    3سقف های دال بتنی توپر۱۰ تا ۱۶ کیلوگرم

    مقدار میلگرد موردنیاز برای انواع اسکلت‌ ساختمانی

    بعد از آنکه محاسبه میلگرد مورد نیاز برای هر قسمت پی، سقف و ستون ها در یک ساختمان انجام شد، به طور تقریبی می توان مقدار میلگرد مورد نیاز در هر متر مربع برای هر اسکلت فلزی یا بتنی را بدست آورد.

    میلگرد مورد نیاز اسکلت های فولادی

    برای اسکلت های فولادی، تقریبا بین 45 تا 65 کیلوگرم میلگرد در هر متر مربع مورد نیاز خواهد بود. با این وجود، در صورتی که قاب خمشی اسکلت فولادی بکار رفته باشد، این مقدار به 65 تا 90 کیلوگرم در هر متر مربع هم دست خواهد یافت.

    میلگرد مورد نیاز اسکلت های بتنی

    برای اسکلت های بتنی نیز در هر متر مربع به مقدار 40 تا 55 کیلوگرم میلگرد لازم می باشد. در صورت استفاده از قاب خمشی و دیوار برشی این مقدار به حدود 35 تا 45 کیلوگرم خواهد رسید.

    برآورد و تخمین هزینه؛ لازمه یک خرید مناسب و مقرون به صرفه

    همانطور که پیش از این اشاره کردیم، پیش بینی هزینه تمام شده هر پروژه یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک برنامه‌ریزی درست و جامع است. در مورد یک پروژه ساختمانی نیز لازم است که هزینه تمام شده هر متر مربع خانه از نظر میزان مصالح به ویژه میلگرد بررسی و پیش بینی شود.

    برای تخمین هزینه میلگرد مورد نیاز پروژه خود کافیست که میانگین قیمتی از میلگردهای موجود در بازار داشته و پس از آن وزن میلگرد مورد نیاز خود را در این مبلغ ضرب نمایید.

    در صورتی که از برند میلگرد مورد نیاز خود آگاه هستید، می‌توانید پس از استعلام قیمت آن از سایت های معتبر فروش آهن‌آلات، قیمت این محصول را در وزن آن ضرب نمایید تا در نهایت برآورد هزینه درستی از میزان میلگرد مصرفی خود بدست آورید.

    بر فرض مثال، اگر قیمت میلگرد ذوب آهن 16300 تومان باشد و شما به 3 تن میلگرد نیاز داشته باشید، لازم است که مبلغی معادل 48.900.000 تومان برای میزان میلگرد مورد نیاز ساختمان خود در نظر بگیرید.

    این نکته را در نظر داشته باشید که علاوه بر محاسبه میلگرد به تخمین میزان مصالح فولادی دیگری نیز مانند انواع لوله، پروفیل، تیرآهن و غیره برای ساخت ساختمان خود نیاز دارید. هر یک از محصولات فولادی در صورتی که بدون آگاهی مناسب از میزان مورد نیاز آن ها در پروژه خریداری شود، ممکن است شما را متحمل هزینه و خسارات زیادی کند. بنابراین، “متره کردن” قبل از خرید و شروع هر پروژه ساختمانی را اکیدا فراموش نکنید.

    سوالات متداول محاسبه میلگرد مورد نیاز ساختمان

    با چه روشی می توانیم میزان میلگرد مورد نیاز ساختمان را برآورد کنیم؟

    با استفاده از روش متره کردن پیش از شروع پروژه می توانیم برآورد درستی از میزان مصالح فولادی مورد نیازمان به ویژه میلگرد داشته باشیم.

    عمق فونداسیون را چگونه محاسبه کنیم؟

    عمق فونداسیون به تعداد طبقات ساختمان وابسته است و برای محاسبه آن باید تعداد طبقات را در عدد 10 ضرب کرد و مقدار حاصل شده را با عدد 20 جمع نمود.

    برای ساخت هر کدام از سقف‌های تیرچه بلوک، کامپوزیتی و دال بتنی توپر چه مقدار میلگرد مورد نیاز است؟

    برای سقف تیرچه بلوک 5 تا 7، برای سقف کامپوزیتی 8 تا 12 و برای سقف دال بتنی توپر 10 تا 16 کیلوگرم میلگرد به ازای هر متر مربع نیاز است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.