به گزارش رسانه خبری پولادنیوز، بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سیسا (انجمن آهن و فولاد چین)، شروع سیاست های کربن زدایی پکن در سال ۲۰۲۱ با کاهش تولید فولاد در این کشور همراه بود و از آنجایی که این سیاست تا المپیک زمستانی ادامه خواهد داشت، در سال جاری نیز شاهد رشد نزولی تولید فولاد خواهیم بود.

البته علاوه بر مواردی که در بالا به آن اشاره شد، کمبود نقدینگی پروژه های عمرانی زمینه ساز کاهش ساخت و ساز و نیاز به فولاد شده است که تقاضای سنگ آهن و در نتیجه افت قیمت را دی پی داشته است.

موسساتی نظیر UBS و اکونومیست، سیاست جایگزینی قراضه آهن به جای سنگ آهن در تولید فولاد را به مراتب تهدیدی جدی تر نسبت به کاهش تقاضای فولاد و افت نقدینگی پروژه های عمرانی می دانند و این مورد را دلیل اصلی افت قیمت سنگ آهن به زیر ۹۰ و ۸۰ دلار در نظر گرفته اند.

بر طبق پیشبینی هایی که انجام شد انتظار می رفت با توجه به الزامات کربن زدایی که بخش گسترده ای از صنعت فولاد چین را درگیر میکند، در بلند مدت میزان تقاضا افزایش یابد ولی بر اساس گزارش ویلکس، علی رغم پیشبینی ها، با وجود تعطیلی های بخش عظیمی از صنعت فولاد در چین، تولید فولاد تنها چند درصد کاهش داشت.

بر این اساس در هفته گذشته، سنگ آهن  با رشد 11 دلار و 35 سنتی دوباره به کانال 130 دلار برگشت و در آخرین روز معاملاتی هفته با نرخ 137 دلار و 25 سنت مبادله شد.

در حال حاضر قیمت سنگ آهن زیاد تحت تاثیر این موارد قرار نگرفته ولی با توجه به تجربیات سال های گذشته، افت قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی دور از انتظار نخواهد بود.