نویسنده : واحد خبر منبع : پولادنیوز

به گزارش رسانه خبری پولادنیوز، سیدرضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با نقش بخش صنعت در بحران آب کشور اظهار داشت:

متاسفانه برخی بخش صنعت و خصوصاً شرکت‌های بزرگ نظیر فولاد مبارکه را عامل بحث بحران آب می دانند. ولی حقیقت امر این است که شرکت‌هایی نظیر فولاد مبارکه با انجام اقدامات بزرگی در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب، سهم خود از مصرف کل آب کشور را تا مقدار زیادی کاهش داده اند.

در اروپا بخش کشاورزی، شهری و صنعتی به ترتیب 30، 11 و 59 درصد از کل آب مصرفی سهم دارند و این در حالی است که در ایران سهم بخش کشاورزی به تنهایی 90 درصد می باشد و بخش شهری و صنعتی به ترتیب 8 و2 درصد هستند.

بر اساس این آمار بخش صنعت با مصرف آب کمی که دارد نمی تواند عامل بحران آب کشور باشد و جدا از این موضوع، شرکت‌های بزرگ این صنعت، سرمایه‌گذاری قابل توجهی در زمینه اقتصاد آب انجام داده‌ اند.

سیدرضا شهرستانی در رابطه با اقدامات صورت گرفته در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب، گفت: یکی از اقدامات شرکت‌های بزرگ نظیر فولاد مبارکه در این زمینه، خریداری پساب‌ شهرهای مختلف و تصفیه پساب و استفاده از آن در فرآیند تولید صنعتی بوده است.

علاوه بر این موضوع، بر روی انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران نیز سرمایه گذاری هایی انجام شده که پیرو همین موضوع خط اول انتقال آب خلیج فارس به دو استان کرمان و یزد در سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

وی در ادامه افزود: با توجه به مصرف آب 90 درصدی بخش کشاورزی، باید الگوی مصرف در این بخش دستخوش تغییراتی شود.

شهرستانی در ادامه راجع به پیامدهای قطعی برق و گاز شرکت‌های فولادی اظهار داشت: تولید فولاد ایران در سال گذشته حدود ۳۰ میلیون تن بود و هدف ما برای میزان تولیدات امسال ۳۴ میلیون تن بوده است. در راستای همین موضوع توانستیم در بهار امسال شاهد رشد 15 درصدی در مقایسه با بهار سال گذشته باشیم اما متأسفانه بحران قطعی برق در تابستان، شرکت‌های فولادی را با مشکل رو به رو کرد و باعث شد تا ۲.۵ میلیون تن تولید فولاد کشور در مقایسه با سال گذشته از دست برود.

علاوه بر این موضوع اعمال محدودیت مصرف گاز نیز باعث شد تا ۲.۵ میلیون تن دیگر از تولید فولاد کشور را نسبت به سال گذشته از دست بدهیم.

بر اساس برآوردهای انجام شده، تولید فولاد کشور در سال جاری به ۲۵ میلیون تن خواهد رسید و این به‌معنای عقب‌ماندگی ۹ میلیون تنی از برنامه تولید سال جاری است.