بازار سنگ آهن و معضلات آن
  • 2 خرداد 1400 ساعت: 23:25
  • شناسه : 933
    بازدید 128
    4
    چالش‌های بازار سنگ‌آهن

    بر اساس گزارش رسانه خبری پولادنیوز، بسیاری از مدیران صنعت فولاد به دلیل وجود فراوان ذخایره سنگ‌آهن در کشور، تولید ٥٥ میلیون تن فولاد را در دستور کار قرار داده‌اند. در صورتی که این برنامه به درستی پیش رود، می‌توان علاوه بر تامین بازار داخلی توان صادرات کشور را نیز افزایش داد و با افزایش صادرات غیرنفتی، وابستگى کشور […]

    نویسنده : واحد خبر منبع : پولادنیوز
    پ
    پ

    بر اساس گزارش رسانه خبری پولادنیوز، بسیاری از مدیران صنعت فولاد به دلیل وجود فراوان ذخایره سنگ‌آهن در کشور، تولید ٥٥ میلیون تن فولاد را در دستور کار قرار داده‌اند. در صورتی که این برنامه به درستی پیش رود، می‌توان علاوه بر تامین بازار داخلی توان صادرات کشور را نیز افزایش داد و با افزایش صادرات غیرنفتی، وابستگى کشور به اقتصاد نفتى را به طور چشمگیری کاهش داد. از سوی دیگر با توسعه صنعت فولاد می‌توان از معضل خام فروشی سنگ‌آهن جلوگیری کرد.

    طرح‌های فولادی زیادی با در نظر گرفتن میزان ذخایر سنگ آهن در کشور ارائه شد که شروع ۸ طرح فولادی در برنامه قرار گرفت. پس از اما و اگرهای فراوان ۷ طرح با جدیت دولت اجرایی شد. عوامل متعددی مانند تامین مواد اولیه، زیرساخت‌هاى اصلى، انرژى، نیروى کار، بازارهاى بین‌المللى و غیره از بزرگ‌ترین موانعی بود که می‌توانست این هدف را با چالش‌هایی رو‌به‌رو کند. البته وجود به وفور ذخایره سنگ‌آهن و دسترسی به منابع انرژی، جرقه توسعه صنعت فولاد را ایجاد کرد. 

    با اینکه در طول این سال‌ها با وجود تحریم‌ها، اجرایی شدن این هفت طرح فولادى و در کنار آن توسعه در واحدهاى موجود بیش از پیش کشور را به برنامه‌های تعیین شده نزدیک می‌کرد، اما در حال حاظر با نزدیک شدن به چشم‌انداز ١٤٠٤ فولاد، نگرانى‌هاى زیادى درباره تامین مواد اولیه مطرح می‌شود. در سال‌های گذشته راه‌کارهایی جهت جلوگیری از خام فروشی سنگ‌آهن اعمال شده است که تا کنون موفق بوده و توانست نهضت فرآورى در این حوزه را همه‌گیر کند.

    در یک بازه زمانی در پى رشد جهانى قیمت سنگ‌آهن صادرات در اولویت اصلى قرار داشت اما امروزه اصلى‌ترین برنامه پیش‌رو، تامین نیاز واحدهاى فولادى است. اما عدم توسعه اکتشافات، نبود ماشین‌آلات، کمبود نقدینگى و غیره از سویی موجب تعطیل شدن واحدهاى کوچک و متوسط سنگ‌آهن شد و از طرف دیگر باعث شد تا زنگ خطر کمبود این ماده اصلی براى فولادى‌ها به صدا درآید. در چشم انداز سال ١٤٠٤، زمزمه‌هاى کمبود سنگ‌آهن براى سال‌هاى پیش رو بیشتر و بیشتر می‌شود.
     
    وضع عوارض صادراتى براى جلوگیرى از خام ‌فروشى هر چند اقدام‌‌ مثبتی بود و تا حدودی توانست سنگ‌آهنى‌ها را به سمت توسعه فعالیت‌ها و ایجاد واحدهاى فرآورى پیش ببرد، اما بى‌ شک تامین هزینه‌های لازم براى توسعه فعالیت‌هاى معدنى را با مشکل همراه کرد و این مشکلات دست به دست هم داده و موجب کاهش توان بخش خصوصی برای تامین سنگ‌آهن شد. مشکلات صادراتی باعث شده تا تامین نقدینگی و ارز لازم برای توسعه فعالیت معادن به ویژه معادن کوچک دشوار شود و این در حالی است که واحدهای کوچک مقیاس نقش مهمی‌ در تولید و اشتغال برعهده دارند. در نتیجه توقف فعالیت آن‌ها می‌تواند مشکلات زیادی برای حلقه‌های بعدی زنجیره فولاد به وجود آورد. 

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.