نویسنده : واحد خبر منبع : پولادنیوز

به گزارش رسانه خبری پولادنیوز، تا قبل از بحران اوکراین تا حدودی افزایش قیمت محصولات فولادی را شاهد بودیم ولی پس از حمله روسیه به اوکراین، عواملی مانند اختلال در چرخه تولید، اعمال تحریم ها و افزایش نرخ انرژی باعث افزایش هرچه بیشتر قیمت ها شدند.

از میزان کل واردات فولاد اروپا، یک پنجم آن از کشورهای روسیه و اوکراین است که در بین تولیدکنندگان بزرگ فولاد جهان، روسیه رتبه پنجم و اوکراین در رتبه چهاردهم قرار دارد.

در سه هفته گذشته قیمت ورق گرم در اروپا، آمریکای شمالی و چین با افزایش همراه بوده است که در این میان ورق گرم اروپا با افزایش ۴۰ درصدی بیشترین رشد را داشته است.

اروپا علاوه بر ترس از دست‌دادن عرضه از روسیه و اوکراین، مجبور است با افزایش قیمت انرژی به دلیل درگیری مقابله کند. حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه باعث افزایش قیمت نفت و گاز و باعث رشد قیمت برق شد، البته بخش فولاد این کشور از گذشته با هزینه‌های بالای انرژی مواجه بوده است.

طبق اظهارات مایکل ویدمر، تحلیلگر بانک آمریکا، عواقب کامل این جنگ هنوز در داده‌های تولید نشان داده نشده است اما با این وجود تولید فولاد اروپا در ژانویه به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۹ رسیده است.

بر اساس داده‌های انجمن جهانی فولاد، در ماه فوریه، تولید فولاد خام در اتحادیه اروپا ۲.۲ درصد نسبت به ماه قبل و در سایر نقاط اروپا ۴.۸ درصد کاهش داشته است.