سیاست‌گذاری غلط؛ مانعی برای عدم ارزآوری و رشد فولاد کشور
  • 8 اردیبهشت 1400 ساعت: 0:51
  • شناسه : 122
    بازدید 490
    2
    شعارهای زیبا، سیاست‌گذاری‌های اشتباه!

    بر اساس گزارش رسانه خبری پولادنیوز، تولید فولاد و گسترش این صنعت در کشور ما تاثیرات گسترده‌ای در توسعه اقتصادی دارد. زنجیره فولاد در واقع از مرحله معدن شروع و تا فرآوری سنگ‌آهن و تولید شمش فولادی ادامه می‌یابد. در نهایت گردش زنجیره فولاد نیز محصولات فولادی به تولید می‌رسند. همانطور که می‌دانید مراحل اولیه در […]

    نویسنده : واحد خبر منبع : پولادنیوز
    پ
    پ

    بر اساس گزارش رسانه خبری پولادنیوز، تولید فولاد و گسترش این صنعت در کشور ما تاثیرات گسترده‌ای در توسعه اقتصادی دارد. زنجیره فولاد در واقع از مرحله معدن شروع و تا فرآوری سنگ‌آهن و تولید شمش فولادی ادامه می‌یابد. در نهایت گردش زنجیره فولاد نیز محصولات فولادی به تولید می‌رسند. همانطور که می‌دانید مراحل اولیه در زنجیره فولاد به صورت مکانیزه انجام می‌شود، اما با نزدیک شدن به مراحل و حلقه‌های انتهایی، میزان اشتغال‌زایی افزایش می‌یابد.

    کشورهای مختلف در حوزه صنعت فولاد فعالیت‌های گسترده‌ای دارند. هر کشوری بنا بر ظرفیت‌ها و منابعی که در اختیار دارد، سیاست‌ها و تدابیر مختلفی را برای تولید و فعالیت خود به کار می‎‌برد.

    یکی از کشورهای پیشرفته و فعال در حوزه این صنعت، کشور استرالیا می‌باشد. این کشور دارای ذخایر قابل توجهی مانند مواد معدنی و سنگ‌آهن ‌است. کشور استرالیا سهم زیادی از ذخایر معدنی خود را صادر می‌کند. علاوه بر این، این کشور احداث واحدهایی که دارای آلایندگی زیادی هستند را در دستور کار خود قرار نداده است. استرالیا با وجود ذخایر معدنی زیاد، مواد اولیه مورد نیاز خود برای تولید محصولات نهایی وارد می‌کند. به این ترتیب، این کشور توانسته با به کارگیری این سیاست، برای کشورش ارزآفرینی و درآمد کسب کند.

    این در حالی است که صنعت فولاد در کشور ما با وجود صحبت‌های بسیار و شعارهایی که در این زمینه در جهت ارزش‌آفرینی بیان می‌شود، هنوز در دوران خام‌فروشی باقی مانده و کشورهای همسایه نیز به این موضوع واقف هستند. همین موضوع را می‌توان عاملی دانست که سبب شده محصولات نهایی ایران در کشورهای همسایه متقاضی و خریداری نداشته باشد.

    در کشور ما سیاست‌های غلطی وجود دارد که این سیاست‌ها عدم بهره‌مندی کامل از ظرفیت‌های زنجیره فولاد را در پی داشته است. این در حالی است که سیاست‌گذاران همواره از ارزش‌ آفرینی، تکمیل زنجیره تولید و رشد اشتغال‌زایی توسط بهره‌‌گیری از ظرفیت‌‌های معدنی و تکمیل زنجیره تولید در صنایع معدنی دم می‌زنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.