کاهش ظرفیت تولید صنایع معدنی خطری جدی برای فولادی‌ها
  • 10 بهمن 1400 ساعت: 13:35
  • شناسه : 8537
    بازدید 140
    1

    به گزارش رسانه خبری پولادنیوز، مزیت زنجیره فولاد کشور این است که با تولید انواع محصولات فولادی و استفاده از انرژی و مواد اولیه ارزان در این صنعت فعالیت می کنند و در شرایط تحریم ها می توانند پا به پای تولیدکنندگان بزرگ این صنعت پیش بیایند.حال با توجه به این شرایط اگر عواملی باعث […]

    نویسنده : واحد خبر منبع : پولادنیوز
    پ
    پ

    به گزارش رسانه خبری پولادنیوز، مزیت زنجیره فولاد کشور این است که با تولید انواع محصولات فولادی و استفاده از انرژی و مواد اولیه ارزان در این صنعت فعالیت می کنند و در شرایط تحریم ها می توانند پا به پای تولیدکنندگان بزرگ این صنعت پیش بیایند.
    حال با توجه به این شرایط اگر عواملی باعث شوند که نتوانیم مواد اولیه یا حتی قسمتی از آن را در داخل تامین کنیم، آن دسته از فعالان و تولید کنندگانی که اقدام به واردات میکنند، قطعا شاهد کاهش در سود خود خواهند بود.
    علاوه بر این موضوع، از چالش های جدیدی که واردکنندگان با آن رو به رو هستند می توان به مواردی همچون تامین ارز مورد نیاز برای خرید مواد اولیه با قیمت‌های جهانی، حمل و نقل دریایی تا بنادر کشور و حمل ریلی یا جاده‌ای تا واحد تولیدی اشاره کرد که منجر به افزایش هزینه های تولیدی می شوند.
    به عنوان مثال یک تولیدکننده ایرانی برای وارد کردن کنسانتره ۶۷ درصد از استرالیا در مقایسه با تامین این محصول در داخل کشور، برای واردات هر تن آن باید ۸۰ دلار هزینه بیشتری پرداخت کند.
    با توجه به مواردی که به آن اشاره کردیم، تولیدکنندگان سعی میکنند مواد اولیه خود را از داخل تامین کنند و از این رو، توان و ظرفیت تولید صنایع بالا دستی بسیار مهم است و پیرو این موضوع دولت به صورت پیوسته ذخایر قطعی و احتمالی معدن کشور، مجوزهای صادر شده برای واحدهای تولیدی در حلقه های مختلف زنجیره، پیشبینی تحقق تولید و روند اکتشاف سنگ آهن را زیر نظر دارد.
    متاسفانه در سال های اخیر در حوضه مواد معدنی نتوانستیم شاهد افزایش روند تولید و سرمایه گذاری باشیم که علت اصلی آن تامین قیمت مواد معدنی به صورت یارانه ای به دستور دولت بوده است و بر این اساس فولادسازان نگرانی هایی مبنی بر کاهش ظرفیت تولید صنایع بالا دستی دارند که این روند آنها را ملزم به واردات مواد اولیه خواهد کرد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.